Skutki patriarchatu w historii
Przeglądając karty historii, bez wątpienia dostrzeżemy piętno, jakie zostawił (i nadal pozostawia) na niej patriarchat - system społeczny, w którym władza, dziedziczenie i sukcesja przynależą do mężczyzn. W podręcznikach od historii wydawnictwa ,,Nowa era” występują infografiki ,,Postać historyczna”, które przybliżają życiorys i osiągnięcia danej osoby. W części dla klas 1 liceum ogólnokształcącego i technikum (zakres podstawowy) na ponad czterdzieści starannie opisanych postaci męskich przypada wyłącznie jedna kobieca. Inne wpływowe postacie zostały zupełnie pominięte lub wyłącznie wspomniane między wierszami.
Czy feminatywy są kontrowersyjne?
Osiągnięcia kobiet, bez względu na wagę ich odkryć, śmiałość poczynań czy stopień geniuszu, są nieustannie pomijane, a w niektórych przypadkach wymazuje się je całkowicie z kart historii. Za ,,kontrowersyjne” niektórzy uważają nawet używanie feminatywów, czyli żeńskich form gramatycznych nazw zawodów. Rzeczowniki te są jednak poprawne gramatycznie, a nawet istnieją w polszczyźnie od samego jej początku. Największe oburzenie budzi używanie feminatywów przy nazwach zawodów naukowych, takich jak naukowczyni, chirurżka, adwokatka, astronomka, psycholożka. Uprzedzenia te wiążą się ze stereotypami oraz ze wspomnianym wyżej piętnem odciśniętym przez patriarchat.
Dlaczego powinniśmy uczyć się o ważnych postaciach kobiecych w nauce?
Popularyzacja osiągnięć kobiet w nauce może przyczynić się do zwiększenia różnorodności, poprawy jakości badań oraz promowania równości płci na płaszczyźnie zawodowej. Ponadto, taka wiedza może pomóc w uzupełnieniu historii, która często przedstawiona była z perspektywy mężczyzn. Pokazanie wkładu kobiet może pomóc w uzyskaniu pełniejszego i bardziej zrównoważonego obrazu historii nauki.
Oto 7 życiorysów ,,zapomnianych” kobiet, które przyczyniły się do rozwoju nauki, świadomości społeczeństwa.
•Hypatia z Aleksandrii
urodzona ok. 370 r.
zmarła 8 marca 415 r.
Hypatia była matematyczką i filozofką uwielbiającą nauki przyrodnicze.
Spędzała całe dnie w słynnej Bibliotece Aleksandryjskiej, gdzie wraz
ze swoim ojcem studiowali zwoje. Sama również spisywała swoje teorie
geometryczne i arytmetyczne, a jej wykłady cieszyły się wielką
popularnością. Nauczała astronomii i skonstruowała przyrząd -
astrolabium, służący do określania położenia Słońca, Księżyca i gwiazd
w dowolnym momencie. Niestety, o Hypatii dowiedzieliśmy się wyłącznie
z listów jej studentów, gdyż wszystkie jej zwoje i teorie spłonęły
wraz z Biblioteką Aleksandryjską. W podręczniku od historii, który
obejmuje zakres czasowy, w którym naukowczyni żyła, niestety nie ma o
niej nawet wzmianki.
•Zhenyi Wang
urodzona w 1768 r.
zmarła w 1797 r.
Zhenyi Wang była kobietą wszechstronną. Opanowała bowiem wiele
dziedzin nauki np. matematykę, medycynę, geografię, a uwielbiała wręcz
poezję. Przeszkadzały jej ludowe przesądy dotyczące zaćmienia
Księżyca. W domowych warunkach przeprowadziła eksperyment, który
pozwolił jej dokładnie opisać przebieg zjawiska. Wang była też
zwolenniczką udostępniania wiedzy każdemu, więc jej traktaty naukowe
pisane były prostym językiem, mimo pochodzenia z arystokratycznej
rodziny. W swojej poezji często podkreślała wagę równego traktowania
mężczyzn i kobiet.
•Gerty Cori
urodzona 15 sierpnia 1896 r.
zmarła 26 października 1957 r.
Gerty Cori była amerykańską biochemiczką czeskiego pochodzenia. Była
jedną z pierwszych kobiet przyjętych na wydział medyczny w Pradze. Na
studiach poznała swojego męża, wraz z którym prowadziła wiele badań
naukowych. Wspólnie z mężem, Carlem Ferdinandem Corim, Gerty odkryła
rolę enzymu zwanej fosforylazy glikogenowej w przemianie glikogenu,
substancji gromadzonej w wątrobie i mięśniach, w glukozę. Ta praca
przyczyniła się do zrozumienia mechanizmu regulacji stężenia glukozy
we krwi oraz do opracowania skutecznych metod leczenia cukrzycy. Za
swoje odkrycia otrzymali Nagrodę Nobla w dziedzinie fizjologii lub
medycyny. Cori była pierwszą obywatelką Stanów Zjednoczonych, która
otrzymała taką nagrodę za działalność naukową. ,,Uważam, że w sztuce i
nauce jednako przejawia się świetność umysłu. Nie dostrzegam między
nimi sprzeczności” ~ Gerty Cori
•Alice Ball
urodzona 24 lipca 1892 r.
zmarła 31 grudnia 1916 r.
Alice Ball była afroamerykańską chemiczką, urodzoną w Seattle, w
stanie Waszyngton. Studiowała chemię na University of Washington,
gdzie uzyskała bakalaureat i magisterium. Następnie kontynuowała swoją
edukację na Uniwersytecie Hawajskim, gdzie zdobyła stopień doktora
chemii w 1915 roku. Ball opracowała skuteczną metodę leczenia trądu,
choroby bakteryjnej, która w tamtych czasach była nieuleczalna.
Stworzyła lek z oleju chaulmoogra, który był używany do leczenia skóry
pacjentów z trądem. Wcześniej stosowane leki na trąd powodowały wiele
skutków ubocznych i były nieskuteczne, ale metoda opracowana przez
Ball znacznie poprawiła skuteczność leczenia. Niestety, Alice Ball
zmarła w wieku 24 lat, zanim zdążyła opublikować pełne wyniki swoich
badań. Jej wynalazek kontynuowali i rozwijali inni naukowcy, jednak
przez długi czas Ball nie była uznawana za twórcę tej metody, a jej
osiągnięcia zostały niedocenione. Dopiero po wielu latach jej wkład w
dziedzinie medycyny został doceniony i uznanie zaczęto jej się
należycie przypisywać.
•Brenda Milner
Brenda Milner to kanadyjska neuropsycholożka urodzona w 1918 roku w Manchesterze. Studiowała psychologię na Uniwersytecie w Cambridge, a następnie kontynuowała swoją edukację na Uniwersytecie McGill w Montrealu, gdzie uzyskała doktorat w 1952 roku. Brenda Milner jest uznawana za pionierkę w dziedzinie neuropsychologii. W latach 50. i 60. XX wieku prowadziła badania na pacjentach, którzy przeszli operację usunięcia części mózgu, w tym hipokampów. Jej badania pozwoliły na odkrycie, że hipokampy są istotne dla procesu pamięci, co otworzyło nowe kierunki w badaniach nad pamięcią i funkcjonowaniem mózgu. W 1990 roku Brenda Milner została wyróżniona Nagrodą Kavli za neurobiologię, a w 2004 roku otrzymała Nagrodę Grawemeyera w dziedzinie psychologii. W ciągu swojej kariery Milner była autorką licznych publikacji naukowych i stała się jedną z najbardziej szanowanych i wpływowych naukowców w dziedzinie neuropsychologii. W wieku ponad 100 lat nadal prowadzi badania naukowe i wykłady na Uniwersytecie McGill w Montrealu.
•Helen Keller
urodzona 27 czerwca 1880 r.
zmarła 1 czerwca 1968 r.
Keller urodziła się w Alabamie i straciła wzrok i słuch w wyniku
choroby w wieku 19 miesięcy. W wieku siedmiu lat zaczęła uczyć się pod
opieką Anny Sullivan, która stała się jej nauczycielką i mentorką na
całe życie. Dzięki Sullivan, Keller nauczyła się języka migowego i
wkrótce rozpoczęła naukę w szkole dla niewidomych. Helen opanowała
również alfabet Brille’a i nauczyła się kilku języków: francuskiego,
niemieckiego, łaciny i greki. Keller była również znaną działaczką
społeczną i walczyła o prawa kobiet, prawo do głosowania i równość
rasową. Była również jedną z założycielek American Civil Liberties
Union. Pomimo trudności, z którymi musiała się zmierzyć - pisała
książki, artykuły, prace naukowe, a przede wszystkim została
inspiracją dla wielu osób mierzących się z niepełnosprawnościami.
•Rosalind Franklin
urodzona 25 lipca 1920 r.
zmarła 16 kwietnia 1958 r.
Rosalind Franklin była brytyjską chemiczką zajmującą się
krystalografią promieniami rentgenowskimi. Wniosła znaczny wkład w
zrozumienie struktury kwasów nukleinowych, co pomogło w odkryciu
struktury DNA. Korzystając z techniki dyfrakcji rentgenowskiej,
Franklin uzyskała wysokiej jakości obrazy molekularne, które pozwoliły
na lepsze zrozumienie struktury DNA. Zdobywcy Nagrody Nobla - James
Watson i Francis Crick, bez zgody naukowczyni, wykorzystali jej wyniki
badań do opracowania modelu helisy kwasu deoksyrybonukleinowego.
Rosalind przed ogłoszeniem wyników tego badania zmarła na raka.
Później doceniono znaczenie pracy Franklin, a jej wkład w odkrycie
struktury DNA został uznany. Przyznano jej wiele nagród i wyróżnień
pośmiertnych, a jej postać stała się symbolem dla kobiet w nauce i
przypomina nam, jak ważne jest docenianie pracy i wkładu kobiet w
nauce i technologii.
International Day of Women and Girls in Science (Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce - 11.02) został ustanowiony przez ONZ właśnie po to, by uznawać kluczową rolę, jaką odgrywają kobiety i dziewczęta w środowiskach naukowych i technologicznych. Historie przytoczone powyżej są wyłącznie inspiracją dla wielu, ale też ukazują realia, z którymi niektóre naukowczynie musiały się zmierzyć. W końcu Alice Ball i Rosalind Franklin za swojego życia nie otrzymały żadnego uznania za swoją pracę, a mimo to, nie poddawały się i wciąż dążyły do poznawania trudnych nauk, gdyż kierowały się chęcią zmiany świata, szerzenia wiedzy, a nie chciwością, pychą.
Joanna Lewandowska